Bor jag i Norrland?!

Jag sitter och surfar runt lite, läser Blondinbellas blogg och hittar detta..

När jag och Nils träffades i början av vårt förhållande hade jag lite svårt att förstå vad han sa när han pratade riktig förkortad norrländska med hans vänner eller familj. Meningarna gick liksom så långsamt att jag tröttade på att lyssna samtidigt som alla orden kortades av så jag hann glömma bort vilka ord som hade sagts innan. Jag minns på vår tredje dejt för lite mer än två år sedan så gick vi på bio och Nils säger under filmen:

"- Det lever om!
Och så pekar Nils på sitt öra

Jag trodde att jag hörde “Den lever om” så jag satt och funderade en lång stund på om det var ett djur som kröp runt där inne i örat. När filmen var slut så frågade blonda jag vad det är som lever i hans öra och Nils tittade på mig som om jag vore en idiot. “Vadå lever om?” “Ja du sa ju att något lever om och så pekade du på ditt öra!

Andra norrländska ord som jag har lärt mig: Lever om = Låter högt, He = Put på engelska, Bron = Veranda, Ids int = Orkar (inte), Jo (med en inandning) = Ja"

Jag skrattar och finner detta oerhört roligt, funderar lite och kommer på att jag och min familj, som bor mitt i vårat avlånga land någonstans i urskogen, även använder ord som "bron", ja ni vet det som är utanför dörrren, farstukvist eller vad man nu vill kalla det och "lever om" är absolut inget främmande uttryck för mig och jag måste motvilligt erkänna att jag även hört uttrycket "ids int" en eller annan gång ("örk int", för dom lite coolare och lite flashigare ungdomarna). För övrigt har vi mer en en meter snö här och temperaturen håller sig stadigt under -10. Besöker jag dessutom mina morföräldrar hör jag uttryck som jag knappt förstår vad dem betyder själv och gärna med ett gäng överhoppade bokstäver.

Jag bara undrar...
BETYDER DETTA ATT JAG BOR I NORRLAND?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0